W stronę wirtualnego teatru
W stronę wirtualnego teatru
Przez ponad dwa tysiąclecia teatr był dla ludzi teatr przestrzenią do wyrażania wspólnej wyobraźni. Najnowsze technologie czerpią z teatru, aby tworzyć nowe narracje i media eksperymentalne, a teatr przyjął te technologie, aby poszerzyć zasięg swojej ekspresji i odbiorców. Wirtualna rzeczywistość jest już gotowa na taką symbiozę. Co prawda najpierw została przyjęta przez filmowców, ale z czasem coraz więcej twórców zaczyna poznawać wirtualną rzeczywistość i traktować ją jako kolejne narzędzie do przenoszenia odbiorców w świat naszych historii.
Te warsztaty przedstawią wirtualną rzeczywistość jako narzędzie dla twórców teatru. Zaczniemy od dyskusji na temat tego, co VR i teatr mają wspólnego. Następnie zajmiemy się omówieniem trzech najnowszych studiów przypadku z zakresu produkcji VR przez twórców teatru: To be with Hamlet, Holojam in Wonderland i G.E.N. VR.
Przyjrzymy się temu, co stało za ich produkcją, procesowi, w jakim zostały stworzone, technicznemu aspektowi pracy, wyzwaniom i lekcjom wyniesionym z tej produkcji. Ta część warsztatów będzie zawierać porównanie produkcji VR z użyciem grafiki 3D oraz techniki video 360° oraz różnych podejść do prezentacji. Jeżeli chodzi o szczegóły techniczne, przyjrzymy się dźwiękowi, jako głównemu elementowi doświadczenia immersyjnego oraz niektórym z narzędzi służących do pracy z dźwiękiem. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób można skutecznie wykorzystać VR i w jakich przypadkach nie jest to najlepsze rozwiązanie; omówimy najnowsze osiągnięcia technologii i to, co może przynieść najbliższa przyszłość; oraz w jaki sposób wykorzystać wiedzę artystów teatru do pracy z medium VR.
Pokażemy także przedstawienie na żywo z udziałem aktorów w wirtualnej rzeczywistości i przyjrzymy się pewnym aspektom techniki performance’u w VR, przy pomocy techniki motion tracking, omówimy także to, w jaki sposób inne technologie mogą wpływać na to, co będzie możliwe do wykonania dla aktorów. To da nam ogląd tego, jak wygląda praca nad tworzeniem wspólnego performance’u w VR: poznamy wymagania techniczne, oraz jak wykorzystać estetykę by pokonać ograniczenia narzucane przez technologię.
Pod koniec warsztatów uczestnicy poznają zakres możliwości jakie wirtualna rzeczywistość oferuje twórcom teatru, oraz rodzaj praktycznych wyzwań i ograniczeń, z jakimi wiąże się obecna technologia VR.
Warsztaty te są skierowane szczególnie do profesjonalnych twórców teatru we wszystkich dziedzinach: pisarzy, producentów reżyserów, projektantów, obsługi technicznej i aktorów.
Zapraszamy także twórców multimediów i filmu oraz twórców interaktywnych opowieści.
Warsztat zostanie poprowadzony przez następujących twórców: David Gochfeld, New York University; Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa; Marcin Łunkiewicz, Mimo.ooo; reżyserka dźwięku Marta Gospodarek.
⟿ O przyjęciu na warsztaty decyduje organizator na podstawie przesłanego formularza zgłoszeniowego, ilość miejsc jest ograniczona. UWAGA! Nie decyduje kolejność zgłoszeń. Uczestnictwo nie wymaga posiadania biletu Digital Cultures. Warsztaty są bezpłatne. Rejestracja trwa do 10 września do godziny 12:00.


